Gewoontes veranderen voor een fijn leven, met deze 7 tips

gewoontes veranderen, rookverslaving, eetverslaving

Iedereen wil geluk en balans in zijn leven, maar vaak weten we niet hoe we dit kunnen bereiken. Je dagelijkse gewoontes veranderen is een essentiele stap. Gewoontes vormen namelijk de basis van je dagelijks leven en beinvloeden werkelijk ALLES. Maar hoe doe je dat eigenlijk, je gewoontes veranderen? In dit artikel geven wij jou 7 tips.

Verslaving heeft alles te maken met gewoontes dus deze tips gaan jou zeker helpen om je verslaving de baas te worden.

Deze tips zijn allemaal gebaseerd op het FANTASTISCHE boek Atomic Habits, An Easy and Proven Way to Build Good Habits and Break Bad Ones (Elementaire gewoontes, een makkelijke en bewezen manier om goede gewoontes te creeeren en slechte gewoontes te doorbreken) geschreven door James Clear. We love him!

Verslaving en gewoontes

Wanneer een slechte gewoonte doorschiet, raak je verslaafd. Bij verslaving denken we al snel aan een alchol- of drugsverslaving, maar tegenwoordig kampt bijna iedereen wel met een verslaving. Of jij nu teveel tijd doorbrengt op je smartphone, op social media of Netflix of het misschien net iets te leuk vindt om dagelijks te gamen, gokken, shoppen, roken, suiker te eten of porno te kijken; verslaafd zijn we bijna allemaal.

Dit betekent dat we er allemaal baat hebben om grip te krijgen op onze gewoontes. Wanneer we grip krijgen op onze gewoontes, krijgt verslaving geen kans.

Waarom behouden we eigenlijk onze slechte gewoontes?

Slechte gewoontes herhalen zichzelf keer op keer. Dit gebeurt niet omdat je niet wilt veranderen, maar omdat je het verkeerde systeem voor verandering hebt. Of misschien heb je helemaal geen systeem.

Het goede nieuws: dit systeem – van het aanleren van elementaire gewoontes en afleren van slechte gewoontes – leer je jezelf zo aan (met deze tips).

Wat zijn atomic habits, ofwel elementaire gewoontes?

Een elementaire gewoonte is een routine – of iets dat je dagelijks doet – dat niet alleen klein en eenvoudig is, maar tegelijkertijd de bron van enorme kracht. Wanneer je jezelf eenvoudige en behapbare gewoontes aanleert, zul je opmerkelijke resultaten behalen wanneer je ze jarenlang volhoudt.

Ben je klaar voor de 6 tips om je gewoontes te veranderen?

Gewoontes veranderen is makkelijker dan jij denkt. Als je de volgende tips toepast, verander je in no-time je negatieve gewoontes naar positieve gewoontes.

Tip 1 | Vergeet het stellen van doelen, focus je op een systeem

Vaak denken we dat het stellen van doelen de beste manier is om een nieuwe gewoonte aan te leren. We roepen ‘Ik wil 10 kilo afvallen’, ‘ik ga stoppen met roken’ of ‘ik word een succesvolle blogger’.

Vergeet het stellen van doelen en focus je op systemen. Wat betekent dit? Doelen gaan over de resultaten die je wilt bereiken, systemen gaan over de processen die uiteindelijk gaan leiden tot het resultaat.

In plaats van te zeggen ‘ik wil 10 kilo afvallen’ zeg je ‘ik ga dagelijks een half uur bewegen en mijn dieet aanpassen‘. ‘Ik wil stoppen met roken’ wordt ‘Ik ga dagelijks één sigarat minder roken‘ en ‘ik wil een succesvolle blogger worden’ wordt ‘ik ga iedere dag een blog publiceren‘.

Maak je niet te druk om het resultaat, focus je op het systeem, op de actie. Je commitment aan het systeem is hetgeen dat tot succes leidt.

Dit was voor mij echt een enorme eye-opener. Al jaren wil ik meer mensen bereiken en ze helpen bij het creeeren van een fijn leven door te bloggen, maar mijn focus lag verkeerd. Mijn focus lag op het doel, niet op het systeem. Ook wilde ik al jaren mijn yoga practise verdiepen, maar vaker dan 2 keer per week naar yoga deed ik niet.

Ook riep ik altijd heel hard ‘ik wil iets positiefs bijdragen aan het milieu’ maar ik scheidde mijn afval niet en at regelmatig vlees. Het doel bleef een doel.

Na het lezen van Atomic Habits heb ik mijn systemen veranderd. Sindsdien publiceer ik iedere dag een nieuw artikel en volg ik bijna dagelijks een yogales. Ik ben mijn afval gaan scheiden en eet 99% vegetarisch én veganistisch.

Maar met het veranderen van je systeem ben je er nog niet, zegt James Clear… een gewoonte is pas een gewoonte als het gedrag automatisch is geworden.

Tip 2 | Focus je niet op wat je wil bereiken, maar op wie je wilt worden, ofwel, je (nieuwe) identiteit

Om een systeem vol te kunnen houden, is het belangrijk dat je je niet focust op wat je wilt bereiken, maar op wie je wilt worden, zegt Clear.

‘Ik wil stoppen met roken’ en ‘ik wil 10 kilo afvallen’ wordt bijvoorbeeld ‘ik ben gezond en fit en ik maak positieve keuzes die goed zijn voor mijn lichaam‘.

‘Ik wil een succesvolle blogger worden’ wordt ‘ik ben iemand die hard werkt en dagelijks schrijft‘.

Tip 3 | Maak je nieuwe gewoonte helder en duidelijk

Mensen denken vaak dat ze een gebrek aan motivatie of inzet hebben, terwijl het probleem ergens anders ligt. De helderheid van de gewenste gewoonte ontbreekt.

‘Ik wil afvallen’ is vaag. ‘Ik ga suikervrij eten, 3 keer per week naar de sportschool, de trap nemen in plaats van de lift en op de fiets naar mijn werk in plaats van met de auto’ is helder.

Beter is het, om het specifieker te maken. Benoem de tijd en plaats van het nieuwe, gewenste gedrag.

Je kunt deze formule gebruiken:

“Ik ga [GEDRAG] om [TIJD] uur bij [LOCATIE].

Tip 4 | Gewoontes veranderen door ze aantrekkelijk te maken

Hoe aantrekkelijker het gedrag is, hoe meer kans er bestaat dat het een gewoonte wordt. De vierde tip is dus ook: maak de gewenste gewoonte aantrekkelijk. Het stofje dopamine – dat wordt vrijgemaakt wanneer we iets doen dat aantrekkelijk is – zorgt ervoor dat we de motivatie hebben om het gedrag te herhalen.

Koop meteen het boek Atomic Habits, via deze link

Het bundelen van je gewenste gewoonte met iets dat je heel graag doet, is een goede strategie om van iets een gewoonte te maken. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je altijd vóór je kopje koffie (waar je heel erg van geniet) 10 push-ups doet.

Tip 5 | Maak je nieuwe gewoonte eenvoudig uitvoerbaar

Vaak hebben we enorme doelen. We willen meteen de marathon lopen, een succesvol bedrijf hebben en stoppen met snoepen.

Het succes van gewoontevorming is: maak je nieuwe gewoonte makkelijk uitvoerbaar. Begin bijvoorbeeld met ‘ik ga om de dag 1 kilometer hardlopen’. Wanneer dit een gewoonte is geworden, kun je het uitbreiden.

Tip 6 | Gewoontes veranderen doe je in de optimale omgeving

We onderschatten hoeveel invloed de omgeving heeft op onze gewoontes. In feite is je omgeving een soort onzichtbaar hulpmiddel dat je gedrag aanstuurt. Verander je je omgeving? Dan verandert ook vaak je gedrag.

Roken al jouw collega’s en eten zij dagelijks een patatje of kroket tijdens de lunch? Dan is de kans groot dat je dit ook doet. Verander je van baan. en zie je om je heen ineens allemaal gezonde en gelukkige collega’s die puur eten en niet roken? Dan is de kans veel groter dat jij dit gedrag gaat overnemen.

In Portugal kwam ik erachter hoe belangrijk je omgeving is. Toen ik in Lissabon een appartement deelde met een andere ondernemer, verzette ik ineens bergen werk. Toen ik weer ‘terug kwam’ in mijn huisje op de boerderij, waar ik alleen werkte, daalde mijn productiviteit enorm.

Een paar maanden later huurde ik een annex in een veganistisch huis. Vegetarier was ik al, maar binnen no-time at ik 100% veganistisch en voelde ik me daar super goed bij.

Elke gewoonte is geinitieerd door een signaal of trigger. Signalen en triggers die opvallen, zorgen er natuurlijk sneller voor dat we handelen. De tip is hier: maak de triggers voor goede gewoontes duidelijk in je omgeving.

Leg bijvoorbeeld je sportkleding voorin je kast, of beter nog: leg ze ’s morgens meteen klaar in de gang of in de badkamer. Zet je keukenkastje vol met gezonde producten. Laat de koekjes in de supermarkt staan, en als je ze toch in huis wilt hebben, zet ze helemaal achterin de kast. Wil je minder televisie kijken? Trek de stekker uit het stopcontact, of beter nog: verplaats de televisie naar een andere kamer.

Kleine veranderingen in je omgeving zorgen voor grote veranderingen in je gedrag, als je het tijd gunt.

Het ontwikkelen van nieuwe gewoontes is makkelijker in een nieuwe omgeving, omdat je daar niet hoeft te vechten tegen oude triggers. Daarom schreven wij ook het artikel ‘cBen jij een verslaafde in herstel? Creeer een nieuw leven. Stap 1: een fijn, veilig thuis

Tip 8 | Gewoontes opstapelen

Één van de beste manieren om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen, is het opstapelen van gewoontes. Kies een gewoonte die je al even hebt – iets dat je dagelijks doet zonder er teveel over na te denken – en stapel je nieuwe gewoonte daarbovenop. De formule van James Clear is hier:

“Nadat ik [HUIDIGE GEWOONTE], ga ik [NIEUWE GEWOONTE]”

Koop meteen het boek Atomic Habits, via deze link

Heb jij nog een tip om gewoontes te veranderen?

Wij zijn altijd op zoek naar inspirerende verhalen en tips. Maakte jij korte metten met een hele slechte gewoonte, was je net zoals Jooppaul verslaafd aan alles wat je maar kunt bedenken of heb je gewoon een hele goede tip? Deel het met ons in de comments.

          

Bronnen

Atomic Habits, a Summary

Author: José

José is digital nomad, content creator, blogger, reiziger en avontuurlijke natuur-lover. Een burn out en ADD-diagnose brachten haar naar Nieuw Zeeland. Met haar content wil zij mensen inspireren om blij, gezond en duurzaam te leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *